top of page

ARCHIEF: 

Jokvakantie

Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas (hou ‘m in de gaten, trendwatchen is een trend) houdt Nederland momenteel massaal jokvakantie. Door de crisis gedwongen zou Nederland zich massaal verstoppen tussen beide helften van de zonnebank om vervolgens achter de computer zijn vakantiefoto’s in elkaar te fucken.

(Hoe was je vakantie? “O, geweldig! Maar het is alweer net of ik nooit weg ben geweest hoor!”)

Ik weet niet of het waar is, maar ik vind het een gewéldig idee. Elke namiddag installeer ik me nu op mijn oranje stoeltje op het achterbalkon. Glaasje ouzo op tafel, Grieks muziekje over ‘taxidia makria’ op de achtergrond. Ik trek mijn strooien hoed over mijn ogen en droom weg...

En waar ik allemaal al niet geweest ben! Ik beklom de Olympos op gouden sandalen. Hing in een hangmat aan de kliffen van Lefkas, danste tot diep in de nacht de zeïmbekiko. Zomaar, helemaal alleen. Ergens in een bouzouki in het verre Athene.

En dat allemaal zonder ticket, zonder vertraging. En zonder urenlange files op het zwartdampend asfalt.

Ik ben Adjiedj dankbaar. Meer dan.

Tina

bottom of page