top of page

ARCHIEF: 

Ramadan

In de tweede week van de ramadan sta ik op het treinperron naast de school waar ik werk. Links van mij staan de drie Marokkaanse derdeklassers die ik vorig jaar les gaf: Fatima, Bouchra en Naima.

Deugdzaam zwart bedekt praten ze met klasgenote Kim, die net een sigaret heeft opgestoken. Als Naima plotseling de sigaret uit Kims vingers rukt en snel een trekje neemt, lijkt Kim net zo verbaasd als ik. Ze knippert bezorgd in de richting van de onbewolkte hemel: „Ben je nou niet bang dat jouw Allah dat ziet?”

„Nee”, zegt Naima, „nee, voor Allah ben ik niet bang. Maar voor Jamina...” ze wijst op een eenzame Marokkaanse een eindje verderop, “dáár moet je voor uitkijken, die lult echt álles door!”

Column van Louloudia, verschenen als 'Ikje' in de NRC van 19 oktober 2006.

bottom of page